Meditativt

MEDITATIVT I SCT. MATTHÆUS KIRKE

MindfulnessGudstjeneste

I det mørke halvår tager vi til MindfulnessGudstjeneste udgangspunkt i temaer som tillid, skyld og kærlighed. Vi bevæger os roligt gennem meditation, refleksion, stilhed og bøn. Afdæmpet og beroligende orgelmusik hjælper os til at være til stede i nuet. Onsdage kl. 17.

Urban Silent Retreat

Fem timers meditation, yogaøvelser og bøn. Travlhed og tanker gør det svært at finde ro og rum til refleksion. Til lyden af ingenting begrænser vi ydre og indre forstyrrelser og skaber plads til ro, tro og eftertanke. Udvalgte torsdage kl. 10-15.

Yoga

Begynd en ny uge bevidst og klar med yin yoga. I to forløb forår og efterår afspænder vi kroppen og fylder ny energi på. Der er fokus på lange stræk, og vi bygger forsigtigt stillingerne op. Yin yoga er både for begyndere og øvede. Mandage kl. 19.

Stillevandring i de tidlige morgentimer

Vi går en tur på Vesterbro og sanser byens puls med fokus på den ro, der er i vores eget stille rum. Vi begynder og slutter i Sct. Matthæus Kirke, hvor vi nyder de levende lys i kirken og en kop kaffe. Udvalgte torsdage kl. 6-7.

Kirken er uberørt af byens travlhed og larm, og derfor kan vi søge ind i kirkens storhed og stilhed, lade vindene lægge sig, lade krop og sjæl falde til ro.  I kirkens stille rum kan vi høre, når Gud hvisker til os. Vi lægger vores indre våben fra os, sænker paraderne, og går ind med alt det, vi er, og alt det, vi indeholder. I kirken er der plads til både negative tanker, svære følelser, forbrændte drømme og liv med buler og skrammer. I kirken sætter vi det på plads.

Birgitte Kragh Engholm, præst i Sct. Matthæus Kirke

Ro på – mindfulness for børn

Et mentalt frirum for børn 6-9 år og 10-13 år. Redskaber til at koble af, være nærværende og rolige. Mindfulness-mentor Linnéa Villen og præst Barbara Potapenko Jensen guider igennem opmærksomhedsøvelser, meditation og fantasirejser. Der er også en fortælling, lystænding og fælles bøn. Udvalgte tirsdage kl. 16 og 17.

Meditativt i Sct. Matthæus Kirke

TOR 2/5

Ro på - Mindfulness for børn, Sct. Matthæus

TIR 7/5
Ro på – mindfulness for børn (6-9 år)

Sct. Matthæus Kirke, 16:00‑17:00

TIR 7/5
Ro på – mindfulness for børn (10-13 år)

Sct. Matthæus Kirke, 17:00‑18:00

Ro på - Mindfulness for børn, Sct. Matthæus

TIR 4/6
Ro på – mindfulness for børn (6-9 år)

Sct. Matthæus Kirke, 16:00‑17:00

TIR 4/6
Ro på – mindfulness for børn (10-13 år)

Sct. Matthæus Kirke, 17:00‑18:00

TOR 6/6

fre 21/6
Stillevandring ved sommersolhverv

MEDITATIVT I APOSTELKIRKEN

Meditation & stilhed

Tankerne står som regel i kø, når vi forsøger at bevæge os ind i stilhed, men det er muligt at finde ind i en anden dimension og blive opmærksom på Guds nærvær. Nærværet er der altid, men vi må blive opmærksomme på det for at erfare det. Udvalgte torsdage kl. 16.30 og lørdage kl. 10.

Stressfri i gårdhaven

Stressfri i gårdhaven er et tilbud til dig, der har brug for et frirum, hvor du kan finde ro. Om sommeren dyrker vi grøntsager, og i det kolde halvår sysler vi med kreative projekter. Deltag i nærværsøvelser og kristen meditation, hvis du har lyst. Du behøver ikke være troende, og du behøver ikke tilmelde dig. Kom, som du er, men husk praktisk tøj, hvis du vil arbejde i gårdhaven. Onsdage kl. 13-16.

I stilheden bliver det lettere at være opmærksom på det nærvær omkring os, som er Gud. Til meditation i Apostelkirken øver vi os sammen i at fremelske opmærksomheden på Guds store og lille nærvær i vores lille og store verden. Det foregår gennem sang, stilhed, ord, bøn og forskellig brug af kroppen i det smukke og rolige kirkerum.

Thomas Frovin, præst i Apostelkirken

Middagsbøn

Vil du have mere ro og fordybelse ind i dit liv? På alle hverdage mødes vi en god halv time til middagsbøn kl. 12, hvor vi læser dagens tekst og synger et par salmer. Du er mere end velkommen til at være med. Hverdage kl. 12.

Meditativt i Apostelkirken

ons 26/6

MEDITATIVT I ENGHAVE KIRKE

Hildegard-meditation

Menneske og univers er én stor levende organisme, gennemstrømmet af Guds kærlighed. Det er Hildegards næsten tusind år gamle budskab, som vi videregiver. Begynd din weekend med at mærke indad. Udvalgte fredage kl. 19.

Johannes og Overtoner: Trio IOA

Musik, ord og meditationer over tekster fra Johannesevangeliet. En meditativ gudstjeneste, der veksler mellem musik og oplæsning og åbner op for en verden af samhørighed mellem mennesker, Gud og skaberværk. Udvalgte torsdage kl. 17.

Meditativt i Enghave Kirke

Vesper med Ungdoms- og Kammerkoret