Dåb

Barnedåb

Skal dit barn døbes? Vi holder dåb i seks af de syv kirker på Vesterbro. Hvis du allerede nu ved, hvor du vil afholde barnedåben, kan du tage direkte kontakt til en af præsterne for at aftale nærmere. Ellers kan du kontakte kirkekontoret og få rådgivning.

Du aftaler datoen sammen med en præst eller på kirkekontoret. Ofte en lørdag eller søndag i forbindelse med gudstjenesten. Alternativt kan du kigge forbi til vores årlige drop in-dåb-arrangement, hvor du er velkommen uden tilmelding. Det plejer at være i begyndelsen af september.

De fleste vælger at døbe deres barn, når det er tre-fire måneder gammelt, men det er helt op til dig som forælder, hvornår det skal ske. Dog skal barnet være navngivet senest, når det er seks måneder gammelt.

Hvor skal barnet døbes?

Vesterbros kirker er meget forskellige. Nogle kirkerum er storslåede med højt til loftet, andre lidt mindre og intime, nogle traditionelle, andre moderne. Du bestemmer selv, hvor dit barn skal døbes. Se kirkerne på Vesterbro.

Faddere, gudmor eller gudfar

Før dåben skal du vælge 2-5 faddere til at være vidner ved dåben. Fx venner eller familie. Fadderne skal være døbt i den kristne tro og have nået konfirmationsalderen men behøver ikke være medlem af folkekirken. Gudmor eller gudfar er den person, der bærer barnet til dåben. En fadder og en gudmor/gudfar kan godt være samme person.

Festlokale

Flere af kirkerne på Vesterbro har et festlokale, som du gerne må låne i forbindelse med dåbsfesten. Spørg præsten, hvad der er af muligheder (ved dåb i Sct. Matthæus Kirke kontakt kirkekontoret) – og vær gerne i god tid. Der er ofte mange om buddet.

Konfirmander og voksne

Det er aldrig for sent at blive døbt. Mange vælger at blive døbt før konfirmationen eller til vores drop in-dåb i september, hvor du kan blive døbt uden forudgående aftale. Hold øje med kalenderen eller Facebook, hvor vi annoncerer næste drop in-dåb.

Du kan altid blive døbt – så kontakt en af præsterne, og hør mere.

Drop in-dåb

Hvis du går rundt med overvejelser om at blive døbt, har du mulighed for at blive det til drop in-dåb i Kristkirken – helt uden at skulle have aftalt tid med præsten. Du bestemmer, hvem du vil have med – eller om du vil komme alene.

Vi holder dørene åbne nogle timer, og vi sørger for en rar og hyggelig stemning i kirken. Vi holder som regel drop in-dåb en gang om året i september. Drop in-dåb annonceres på Facebook og i kalenderen her på hjemmesiden.