Navne og attester

Navneændring

Hvis du har fast bopæl i Danmark, kan du ændre dit eget eller dine børns navne – både fornavn, mellemnavn og efternavn.

Sådan gør du

Du søger om navneændring på Borger.dk. Hvis du ikke har MitID, kan du printe formularen fra Personregistrering.dk. I så fald skal du aflevere ansøgningen på kirkekontoret.

Læs om godkendte navne på Borger.dk.

Gebyr

Det koster ca. 500 kr. at søge om navneændring (prisen reguleres årligt), og gebyret skal betales, før sagsbehandlingen kan gå i gang. Det er dog gratis at få fælles mellem- og efternavn i forbindelse med bryllup.

Attester

Borger.dk kan du bestille følgende attester:

• Personattest på dig selv eller dit barn
  • Fødsels- og dåbsattest
  • Registerindsigt
  • Vielsesattest

Personattesten indeholder alle civile registreringer om dig, fx fødselsdato, forældre og civilstand.

Har du ikke MitID? Så kan du få udleveret en attest på kirkekontoret. Husk at medbringe gyldigt billed-id.