Fødsel

Registrering

Tillykke med den nyfødte! Når et barn bliver født, sørger jordemoderen for at informere moderens bopælssogn, som registrerer fødslen.

Dokumentation

Får du brug for en personattest til dit barn, kan du bestille den på Borger.dk – i dansk eller engelsk version. Kontakt gerne kirkekontoret, hvis du er i tvivl.

Faderskab

Forældre, som ønsker fælles forældremyndighed men ikke er gift, skal udfylde en omsorgs- og ansvarserklæring på Borger.dk senest 28 dage efter barnets fødsel. Herefter registrerer vi faderskabet og den fælles forældremyndighed. Hvis vi ikke modtager erklæringen i tide, kontakter vi Familieretshuset, som henvender sig til barnets mor for at få afgjort faderskabet.

Ingen MitID?

I ganske særlige tilfælde, hvor en eller begge forældre ikke har MitID, skal erklæringen udfyldes på papirblanket, som kan printes fra Personregistrering.dk. Du kan sende blanketten med posten til Folkekirken Vesterbro, Vesterbrogade 67, 3. sal, 1620 København V. Den kan også afleveres på kirkekontoret efter aftale.