Tro betyder noget

Den allerførste sætning i uKirkes manifest er, at tro betyder noget.

uKirkes manifest er skrevet af unge og ansatte for at skabe en rød tråd igennem kirkens arrangementer, som de unge altid er den kreative kraft bag.

Under sætningen om tro står der: I uKirke er der plads til dig, uanset om du tror på en religion, på dig selv eller på et flyvende spaghettimonster. For uKirke er tro et udgangspunkt for at tale om, hvad der er vigtigt for dig i dit liv. Alle mennesker finder mening i livet på forskellige måder, og de måder vil vi gerne tale og lære mere om. Derfor bruger uKirke kristendommen til at åbne op for nye emner og stille spørgsmål.

Men hvordan kan man sige, at tro betyder noget – og så samtidig synes, at det er lige meget, hvad du tror på? ”Vores præmis er, at alle tror på noget,” siger Therese Møller, der er ungdomspræst i uKirke.

”Det er ikke sikkert, at du kan sige helt bestemt, hvad det er, du tror på, men selv folk, der siger, at de ikke tror på noget, kan have troskriser hele livet. Det sker, når de værdier, vi bygger vores liv på, skuffer. Det behøver ikke have noget med Gud at gøre.”

“Jeg ønsker, at uKirke skal være et sted, hvor vi sætter troen på spil. Hvad er det, der rører os, bevæger os? Hvordan forholder jeg mig til livets udfordringer og glæder? Det handler om, hvordan jeg er i verden.”

I uKirke får du ikke en traditionel prædiken, og der er heller ikke noget, der hedder gudstjeneste. Der er arrangementer flere aftener om ugen. Se kalenderen nedenfor. Distortion og Pride er store begivenheder i uKirke, og somme tider er der koncerter hele natten – 12 timer uden ord – hvor man fra sin sovepose får en kort refleksion fra Therese inden nattetid og morgenmad som afslutning.

De unges interesser

Det er de frivillige unge, som giver Therese de ord, hun skal tale om. Hun finder aldrig emnet selv, men hendes opgave er at tage fat i de temaer, de unge synes er interessante, og så folde dem ud med sit perspektiv som præst og troende menneske i en verden af både godt og ondt.

”Jeg kan ikke lide lette svar. Jeg interesserer mig faktisk ikke for godt og ondt. Det bliver ligesom et facit, et regnestykke der går op – enten er det godt eller også er det ondt. Jeg vil hellere beskæftige mig med dårligere og bedre. Det er den virkelighed, vi befinder os i, hvor vi ikke altid kan se, hvem der er skurke, og hvem der er helte, eller hvilke konsekvenser vores valg kan få. Dårligere og bedre. Det er noget, vi er nødt til at navigere i.”

Therese Møller er selv vokset op i et frikirkemiljø med stærke holdninger til godt og ondt, og selvom hun nu læser og forstår bibelen på en anden måde, har hendes personlige udvikling ikke ændret på det faktum, at troen har givet hende et ophav og et formål.

Tro betyder alt for mig. Tro er den måde, jeg agerer i verden på. Det, at jeg hele tiden skal finde ud af, hvad det betyder.

“Tvivlen fylder også alting for mig. Nogle ser tro og tvivl som modsætninger. For mig er frustration, vrede, afmagt eller sorg alt sammen aspekter af tro. Troens modsætning er for mig fortvivlelse, hvor man helt går i sig selv. Der har jeg kun været i korte perioder, men jeg har stor sympati for folk, som er fortvivlede. Jeg kan sagtens se hvorfor, selvom det ofte ikke er min egen erfaring.

Jeg har en erfaring med Guds nærvær. At opleve sig pludselig elsket, at blive ledt eller ført. For mig er det en virkelighed. Så når nogen siger: “Hvorfor tror du på det? “giver spørgsmålet ikke rigtig mening for mig. Det er lidt som at spørge: ”Hvorfor tror du på kærlighed?”. Ja, det gør jeg altså, fordi den er der. Derfor. Sådan er min tro.”

Aktiviteter i uKirke

Therese Møller

Ungdomspræst i uKirke

Thomas Skjølstrup