Khaled Barakeh

Khaled Barakeh er en konceptuel kunstner og kulturel aktivist med base i Berlin og rødder i Damaskus. Drevet af sine observationer af langvarig social uretfærdighed udfolder Barakeh sin kunstneriske praksis som et redskab til samfundsmæssige ændringer ved at manipulere med de fælles visuelle og kulturelle koder og repræsentationer for at afsløre og afmontere skæve og stive magtstrukturer. Ved et markant skifte i sin praksis udviklede Barakeh coculture i 2017 – en non-profit-paraplyorganisation med en række initiativer, der udnytter kunstnerisk tænkning til direkte at løse spørgsmål om moderne massemigration. Blandt disse projekter er SYRIA Cultural Index og The Syrian Biennale.

Om Khaled Barakeh

Barakeh dimitterede fra det kunstneriske fakultet i Damaskus i 2005 og afsluttede sin kandidatuddannelse i 2010 på Det Fynske Kunstakademi i Odense og Städelschule i Frankfurt. Barakeh har udstillet ved en lang række institutioner og biennaler fra Shanghai til Hamburg og kunne senest opleves herhjemme ved CAMP – Center for Art on Migration Politics i 2017.

Læs mere: www.khaledbarakeh.com

Khaled Barakeh i Maria Projektet: Design of Necessity, 4. juni – 30. september 2022

Design of Necessity af den syriske kunstner Khaled Barakeh hylder menneskets modstandskraft i krigstid. Barakeh anvender en socialt engageret kunstpraksis som metode og engagerer syriske overlevende fra krigen, og syrere, der lever i deportations- og asylcentre i Danmark. Udstillingen henter kunstnerisk inspiration fra historier, der udforsker syrernes vilje til at holde sig i live som en kollektiv handling, der skabte et netværk af solidaritet og medfølelse. Design of Necessity – den tredje udstilling under Maria Projektet i Mariakirken på Vesterbro – tilbyder et rum til at udforske nye muligheder for en fælles forståelse og solidaritet blandt ofre for krigsforbrydelser, både i fortiden og nutiden.

De skulpturelle værker i Design of Necessity skildrer den kreative, daglige praksis, som syrerne udviklede af hverdagsgenstande under belejringen, hvor de levede i kældre, beskyttelsesrum og golde skjulesteder. For at opvarme mad og koge vand fastgjorde syrerne glasskår på indersiden af parabolskærme for at udnytte og koncentrere solens stråler. De lærte at dyrke svampe, som kan dyrkes under minimale forhold, og som blev en vigtig kilde til ernæring.

Design of Necessity udstiller forarbejdede parabolskærme installeret på Maria Kirkeplads, beholdere med svampe, der vokser i kirkerummet, og en række dokumentariske materialer, der udstilles indtil udgangen af september.

I Design of Necessity er kunsten en åben platform for deling af erindringer, praktisering af solidaritet og remobilisering af modstandskraft i retfærdighedens navn for syrere og for alle mennesker, der lider under belejring og sult. Derfor vil projektet også inkludere en række events, der involvere aktører og organisationer, der arbejder for at informere offentligheden og skabe værdige vilkår og muligheder for krigens og sultens ofre fra alverdens krigszoner.

Deltagere i kunstprojektet

Amer Kazkaz, Dima Sada, Fadia Allokla, Ghazal Shemi, Haya Termanini, Joudi Obaid, Lojain Ajek, Ola Ajek, Rami Mahouk, Tarek Kelani, Yasser Omar, Yousef Fares, Abed Doumany, Ameer Alahabi, Aref Tammawi, Bassam Khabieh, Bassel Altawil, Diyaa Khattab, Moayad Zaghmout, Mohammed Badra, Mohammed Abdullah / Artino, Mouhamad Abo Kasem, Rami Muhammad Alsayed, Wissam Khattab Shahleh.

Læs hele pressemeddelelsen for en dybere indsigt i den syriske krigs konsekvenser, Khaled Barakehs kunstneriske arbejde og tankerne bag udstillingens værker.

UK

Khaled Barakeh is a Berlin-based conceptual artist and cultural activist. Driven by his observations of longstanding social injustice, Barakeh approaches creative practice as a tool for societal change; manipulating commonplace visual and cultural touchstones to expose and undermine stagnant power structures. In a recent major shift in his practice, Barakeh developed coculture in 2017 – a non-for-profit umbrella organisation with a suite of initiatives that leverage artistic thinking to directly address issues of contemporary mass migration. Among these projects is the SYRIA Cultural Index and the Syrian Biennale.

Barakeh graduated from the Faculty of Fine Arts in Damascus, Syria, in 2005, completed his MFA in 2010 at Funen Art Academy in Odense, Denmark, and a Meisterschuler study in 2013 at the Städelschule Art Academy in Frankfurt, Germany. He has exhibited at Hamburger Kunsthalle, The 11th Shanghai Biennale, The Frankfurter Kunstverein, Salt Istanbul, The Busan Biennale, State Gallery of Lower Austria, Krems and MKG Hamburg, among many others.