Bliv frivillig i uKirke

Du har de fedeste idéer – bliv frivillig i uKirke

I uKirke bliver alt lavet i et samarbejde mellem dig og kirken. Vi tror på, at de fedeste idéer og projekter kommer fra dig, der bruger kirken, og derfor har du som frivillig stort medansvar for alt fra arrangementer til kommunikation.

Vores frivillige er meget forskellige: Nogle af jer er kristne, andre er ikke. Nogle er til politik, bæredygtighed og veganisme, andre til musik, litteratur og tegning. Nogle helt tredje er til dans, yoga og meditation. Vi har både frivillige, der er 16 år gamle, og frivillige, der er i slutningen af tyverne. Enkelte er frivillige til alle arrangementer, og andre ser vi til arrangementer en gang eller to om måneden.

Fælles er, at vi er nysgerrige på livets store spørgsmål: Hvem er vi, hvad er vigtigt for os og hvad vil vi gerne give videre til verden? Det er den slags spørgsmål, der står i centrum, når uKirke udvikler nye idéer. Vi tager altid udgangspunkt i uKirkes manifest.

Velkommen i frivilligfællesskabet

Som frivillig i uKirke står du blandt andet for at:

• udvikle spændende temaer til arrangementer
  • booke de bedste upcoming og etablerede bands
  • finde nye interessante oplægsholdere med noget på hjerte
  • kreere plakater
  • lave kommunikation og få folk til at dukke op
  • opsætte lys og lyd til arrangementer
  • kokkerere lækre retter til arrangementerne

Hvis du gerne vil være med i uKirkes frivilligfællesskab, opfordrer vi dig til at følge os på Instagram og Facebook, hvor vi løbende søger nye frivillige. Du er også velkommen til at hive fat i os til et arrangement for at høre mere.

Hvad er uKirke?

I 2012 åbnede vi for første gang uKirkes døre op og inviterede den københavnske ungdom ind til en ny og anderledes udgave af folkekirken. Her er den traditionelle oplæsning fra Biblen, søndagsgudstjenester og faste ritualer lige så stille blevet erstattet af musik, mad, digtoplæsninger, debatter og et samarbejdende fællesskab med livet og troen i fokus.

Det er uKirkes mange frivillige unge, der er den kreative kraft bag vores aktiviteter og udvikling. Sammen har de frivillige og uKirkes medarbejdere udformet et manifest, som vi bruger til at skabe en rød tråd i vores arrangementer og samarbejder. Målet med manifestet og det gennemgående samarbejde er at skabe en aktuel og relevant udgave af kirken for unge, og derfor udspringer vores indhold og tilbud direkte fra ungdommens ønsker og idéer. Af samme årsag er det en del af uKirkes manifest, at kirken kun må lave aktiviteter i samarbejde med andre. På den måde er uKirke i konstant udvikling i overensstemmelse med de aktuelle behov, der er hos de unge.

I uKirke kan du opleve mange forskellige slags aktiviteter. Koncerter, mini-festivaler, digtoplæsninger, kunst, yoga, danseforevisninger, fællesspisning, bogklubber og meget mere. Aktiviteterne fungerer som et rum, hvor unge kan mødes med andre unge, diskutere og reflektere over livets vigtige spørgsmål i et format, der giver mening for dem.

De mange forskellige aktiviteter afspejler mangfoldigheden hos vores frivillige, som inkluderer unge mellem 16 og 30 fra hele København. Kirken lægger også hus til kræfter udefra med kreative projekter, som taler ind i uKirkes manifest.

I uKirke kan du som ung mellem 15 og 30 år blive døbt eller viet. Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du er over 30, men har været del af den tidligere Gethsemane Kirke. Kontakt kirkekontoret, hvis du har spørgsmål til dåb og vielse i andre aldersgrupper – sognet har mange andre anderledes kirker, så om du er til jazz eller højmesse er der helt sikkert noget for dig.

uKirke har til huse i den tidligere Gethsemane Kirke, Dannebrogsgade 53 ved Litauens Plads.

Emma Stengade Thomsen

Studentermedhjælper i uKirke

Liane Zimsen Dambo

Vesterbros gadepræst