Santiago Mostyn

Santiago Mostyn – Happy’s House

Udstillet i Mariakirken marts – juni 2023: Filmportræt i tre spor af et arbejderklassehjem i East Orange, New Jersey, med en performance af jazztrommeslageren og trompetisten Victor Jones som omdrejningspunkt.

Med Santiago Mostyns nye videoinstallation Happy’s House, der er den fjerde udstilling under Maria Projektet, træder vi ind i en personlig billedverden med mennesker og minder. Et fællesskab i et hjem, i en by, en matriark midt i en stor familie, håndholdte videooptagelser fra start 90’erne. Generationer i tæt samhørighed udspiller sig for os.

Der bliver grinet, snakket, spist, leget og spillet musik. Menneskene i optagelserne er hjemme uden nødvendigvis at være det. Værten for sammenkomsterne og husets beboer er Hazel “Happy” Jones.

Victor Jones, hendes søn, sidder nu ved siden af, i et mørkt rum. Tiden er gået, men musikken forbinder kroppe og minder gennem tiden, imens kameraet langsomt cirkler om den herboende jazz-trommeslager i hans musikalske genkaldelse og hyldest til hans mor. Kunsten bliver ligesom kirken et rum for både heling og erindring drevet af kærlighed, men udtrykker det ikke som ord, salmer og ritualer, men som en æstetisk oplevelse, hvor sansningerne og fortællingerne fra mange kroppe, tider, lokationer mødes i ét værk.

Om Santiago Mostyn

Santiago Mostyn (f. 1981, San Francisco) er en kunstner, hvis praksis lægger vægt på narrative forviklinger i jagten på nye forståelser af steder og mennesker både i kulturel og psykisk forstand. Mostyn har længe været interesseret i samspillet mellem musik, fortælling og det legemliggjorte selv, med værker, der manifesterer sig som film, udstillinger og kuratoriske projekter.

Mostyn er baseret i Stockholm men opretholder stærke bånd i sin kunstneriske praksis til Zimbabwe, Trinidad og Tobago – landene, hvor Mostyn voksede op.

Mostyn kuraterede Moderna-udstillingen 2018: With the future behind us, Moderna Museet’s Survey of Contemporary Art in Sweden og har udstillet bredt ved kunstinstitutioner som 12th Recontres de Bamako (2019), Det Svenske Institut i Paris (2019), Göteborg-biennalen / GIBCA (2017), Moderna Museet (2016), Kunsthall Stavanger (2014) og Performa13 i New York.

Læs mere om Santiago Mostyn.

Kunstnere i Maria Projektet